Згадайте, як не так давно в Твіттері було багато жартів про те, як важко живеться бариста?
Потрібно знати хімію, фізику, географію та біологію, щоб приготувати еспресо. А може, ви стикалися з осудливими поглядами, коли замовляли в кафе американо? У всьому винна так звана третя кавова хвиля. Чому третя? І що це взагалі за хвилі такі? Давайте розбиратися.
Перша хвиля: Кава вдома, розчинна кава
Кава як продукт масового споживання з'явилася наприкінці XIX століття. У 1900 році було винайдено вакуумну упаковку, що дозволило транспортувати зерна по всьому світу. Однак смак був вторинним, а головним було вміст кофеїну. У 1903 році американець японського походження Саторі Като винайшов розчинну каву, а в 1938 році Nestlé випустила Nescafé. Це був справжній переворот – швидка кава вдома, швидке джерело кофеїну.
Каву пили з цукром та вершками, а зерна перед продажем ароматизували. Обсмаження було дуже темним, що приховувало недоліки смаку.
Друга хвиля: Смак стає важливішим
До середини XX століття люди почали цікавитися тим, де росте кава і як її готують. У цей час з'явився Starbucks та інші мережі кафе, бариста почали вчитися варити еспресо за всіма правилами, на упаковках стали вказувати інформацію про походження кави.
Популярним стало крапельне заварювання та фільтр-кава. Саме тоді з'явився американо – напій, придуманий американськими солдатами в Італії, коли вони просили розбавити еспресо окропом, щоб отримати звичну їм чорну каву.
Третя хвиля: Альтернатива і спешелті
У XXI столітті кава продовжує завойовувати популярність, і ключовим поняттям стала концепція "спешелті кава". Спешелті кава – це арабіка високої якості з унікальним смаком, зібрана вручну. Тепер споживачам важливо знати не тільки країну походження кави, але й висоту, на якій вона росла, як була оброблена і хто її обсмажував.
У цей час з'являються такі альтернативні методи заварювання, як пуровер і аеропресс. Також виникає Specialty Coffee Association (SCA), що контролює якість кави і проводить чемпіонати з майстерності бариста.
Четверта хвиля: Наука і сервіс
Четверта хвиля акцентує увагу на якості та науковому підході до приготування кави. Каву тепер розглядають як цілий ритуал, оцінюючи її смак на різних стадіях – гарячу, теплу, холодну. З'являється концепція "slow living", коли процес приготування кави не поспішає, а гість насолоджується кожним моментом.
П’ята хвиля: Чи буде?
Поки що важко сказати, але п’ята хвиля, ймовірно, зробить акцент на філософії кави та екологічному виробництві. Можливо, кав'ярні перейдуть на біорозкладні матеріали та відмовляться від пластикових стаканчиків.
Висновок
Кавові хвилі – це умовний поділ, і кожен з нас пройшов через них. Ми всі колись пили розчинну каву, потім капучино, а тепер замовляємо пуровер. Найкращий час спробувати зварити свою ідеальну чашку вдома.